فضائل ماه رجب المرجب
 
علمی وآموزشی و مذهبی وگردشگری و جهانگردی
آموزشی ومذهبی و جهانگردی و علمی
 
 
سه شنبه 9 خرداد 1391برچسب:, :: 21:6 ::  نويسنده : صادق

بسم الله الرحمن الرحیم

فضایل ماه رجب المرجب

کلمهء رجب را از ترَجیب گرفته اند و آن درلغت به معنی تعظیم می باشد، پس رجب به معنی معّظم و عظیم است. زیرا رجب ماهی است که درآن پاداش نیکیها مضاعف می شود، ونیز رجب را "باکورة الخیرات"نامیده اند یعنی نوباوۀ نیکوئیها، مرادآن است که در اول این ماه مردم تهیۀ عبادت و طاعت می کنند چنانکه گفته اند:رجب وقت کِشت کردن است و شعبان محل آب دادن و رمضان وقت درو کردن است و عید رمضان زمان برداشت محصول است.

از پیامبر(ص) در مورد ماه رجب پرسیدند آن حضرت فرمود :«رجب نام جویی است در بهشت که از شیر سپیدتر و از انگبین شیرینتر، هرکه روزی از این ماه روزه دارد، خدای متعال اورا ازآن جوی آب دهد.»و نیز رسول خدا(ص)فرمود:اگردراین ماه روزه بدارید خداوند شما را ایمن گرداند ازشدت سکرات مرگ وازهول بعد ازمرگ وازعذاب قبرونیزازصراط به آسانی بگذرد وازهولهای و شدتها روزقیامت درامان باشند،و بیزاری از آتش به او عطا شود.

درفضیلت ماه رجب آمده است، این ماه ،ماه آمُرزش خواهی امت من است، دراین ماه بسیار طلب آمُرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است، زیرا رحمت خدا در این ماه برامت فراوان ریخته می شود. در این ماه بسیار استغفار کنید و از خداوندآمُرزش طلب کنیدوازاو خواستارتوجه و احسان شوید.

امام کاظم(ع)فرمود: رجب نام نهری در بهشت است که ازشیرسفیدتروازعسل شیرینترمی باشد، هر کس یک روز ماه رجب را روزه بدارد ازآن نهربیاشامد. ماه رجب ماه بارش رحمت الهی است،ماه امیرالمؤمنین(ع) است. ابن عباس می گوید:هرگاه ماه رجب فرا می رسید، پیامبراکرم(ص)مسلمانان را جمع می کرده ودر بارۀ عظمت این ماه برای آنان سخن می گفت.

اولین شب جمعه ماه رجب را«لیلة الرغائب»نامیده اندونمازاین ماه عبارت است ازهرشب دورکعت نماز که بعد ازحمد سه مرتبه سورۀ کافرون ویک مرتبه سورۀ توحید خوانده می شود وچون سلام دهید،دستها رابلند کنید وبگوئید:(لااله الاالله وحده لاشریک له،له الملک وله الحمد یحیی ویمیت وهوحّی لایموت بیده الخیروهوعلی کلّ شیء قدیروالیه المصیرولاحول ولا قوّة الابالله العلیّ العظیم اللهمّ صّل علی محمدٍالنبیّ الامّی وآله).

از رسول اکرم(ص)روایت شده است هرکه این عمل رابجا آورد، حق تعالی دعای او را مستجاب گرداند وثواب شصت حج واجب وشصت حج عمره به اوعطا فرماید.وازحضرت موسی بن جعفر(ع)روایت شده است که هرکس یک روز از این ماه را روزه بدارد، غضب الهی ازاو دورمی گردد ودری ازدرهای جهنّم برروی اوبسته گردد،وآتش جهنّم یک سال از او دورشود و هرکه سه روزازآن را روزه دارد بهشت براوواجب گردد.وهرساعت ازسحاب رحمت قطرات باران عنایت برروزه داران این ماه ریزان است. " 13و14و15 رجب ،که ایام البیض نامیده می شوند از حرمت وعظمت خاصی برخوردارند که همگان می دانند.

رسید صبح سعادت ببین صفای رجب          

رسید تحفۀ جان درنگرعطای رجب

رجب تورابه عطا خانۀ لقا ء خواند

بگوشِ هوش بیا بشنو این ندای رجب                                    

وهرکه تمام ماه رجب را روزه بگیرد همچنان باشد که از مادر تازه متولد شده یعنی از گناه پاک و پاکیزه می گردد. و نبی اکرم(ص)فرمود:رجب ماه بزرگ خدا ست و ماهی درفضیلت و حُرمت به این ماه نمی رسد.جنگ و مبارزه با کافران در این ماه حرام است."ماههای حرام عبارت است از ذیقعده، ذیحجه، محرم ورجب که سه تای اول پشت سرهم وماه چهارم رجب است وآن تنها می باشد."معصیت در این چهار ماه گناهش بیشتر است.

علامه طباطبایی درالمیزان می فرماید:خداوند این چهارماه راحرام کرد تامردم ازجنگ دست بکشند ودرامان باشند تا مردم به سوی اطاعت خداوند بروند، احترام این چهارماه از شریعت حضرت ابراهیم(ع)بود وعربها حتّی درهنگامی که بت پرست هم بودند حُرمت این چهار ماه را داشتند. دراین چهار ماه جنگ نمی کردند، تا درسال60هجری این حُرمت شکسته شد.

لازم به ذکراست که آخررجب سال60هجری امام حسین(ع)برای امتناع ازبیعت یزید ازمدینه جارج شد وبه حرم امن الهی مکۀمکرمه رهسپار شدند، تا درماه رجب و شعبان که ایام عُمره است و نیزدرموسم حج بتوانندبه ارشاد وآگاهی دادن و زمینه سازی برای قیام شکوهمند خود بپردازند.

 حوادث ومناسبتهای ماه رجب:

 اول رجب سال روز،سوارشدن حضرت نوح و پیروانش به کشتی می باشد. ونیز اول رجب ولادت حضرت امام محمد باقر(ع)درسال 57هجری است.

سوم رجب شهادت امام علی النقی(ع)درسال 254هجری است.

 ده رجب ولادت امام محمدتقی(ع)درسال 195هجری است.

   سیزده رجب ولادت حضرت علی(ع) درسال23هجری است.

 پانزده رجب وفات حضرت زینب(س) درسال62هجری است.

     بیست وپنج رجب شهادت امام موسی کاظم(ع)درسال183هجری است.

وبیست وهفت رجب روز مبعث حضرت رسول(ص) درسیزده سال قبل ازهجرت است.

 مسلمین ومومنین بزرگوار ومحترم ، حتما برای آگاهی از وظایف عملی وادعیه خاص این ماه معظم به کتاب مفاتیح الجنان رجوع می فرمایند.   

                                                                                                                                                                                                         

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ خوش آمدید از حسن انتخاب شما کمال تشکر راداریم لطفا نظرات و پیشنهادات خودتان را بنویسید. با تشکر
١فرهنگي تغييرات وتکنولوژي-ديني
تبریک سال نو خداوند کدام گناه‌ها را نمی‌بخشد؟ اطلاعات نماز اطلاعات عمومی دینی میلاد امام حسن مجتبی (ع) بر مسلمین مبارکباد تبریک میلاد باسعادت حضرت محمد(ص9 و امام صادق (ع) داستان شیطان و مرد نماز گزار دانستنی های جالب و مفید از بین بردن بوی سیر و رفع بوی پیاز از دهان... اعمال ماه ذی القعده حلول ماه رمضان را پیشاپیش تبریک می گویم نكته‌های خواندنی درباره حضرت زهرا(سلام الله علیها) آغاز کار با نام خدا معنی ایمان ازدیدگاه امام علی (ع) روغن نارگیل چه خواصی دارد ورمی کمپوست چیست ؟ زندگی نامه شهید مسلم فشایی به همراه وصیت نامه اش تفسیر سوره یس دانستنیهای جالب و عجیب علمی!!! معجزه‏اى از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) عوامل مؤثر بر سلامت نظام اداري و رشد ارزش‌هاي اخلاقي در آن امید بخش‌ترین آیه قرآن کریم از زبان رسول اکرم(ص) نقش فرهنگ در پيشبرد اهداف استراتژيك سازما نها فرا رسیدن سال 1395را پیشاپیش تبریک می گویم فرهنگ و استراتژي یک دنیا شگفتى در یک پرنده كوچک ویژگی خاص «آیة‌الکرسی» فرهنگ سازماني از نقطه نظر رابرت كويين پیشاپیش شب یلداتان مبارک اسرار آفرينش در قرآن-قسمت نخست اربعين امام حسين عليه السلام چگونه عمر لپ تاپ مان را افزایش دهیم؟ رنگ شناسی در معماری فرارسيدن مام محرم ايام سوگواری سرور آزادگان جهان امام حسين (ع) را تسليت می گوييم پیشاپیش عید غدیر خم بر همه مسلمانان مبارک عيد قربان؛ روز ذبح نفس با تيغ تقوا لقب قائم علیه السّلام چرا بعضی از ویروس ها از دید ویروس کش پنهان می مانند ؟ از قلب ویندوز خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید پیشاپیش عید فطر را تبریکی گوییم عید مبارک باد مدیریت اسلایدهای چندبخشی در پاورپورینت 12 برند گرانقیمت خودروسازی جهان 25 مکان برتر گردشگری دنیا حلول ماه مبارک رمضان بر شما مبارک باد تصاویری زیبا از طبیعت روستای شیخ مصطفی سرولایت در آبشار یخی آبنیک+تصاویر
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی وآموزشی وگردشگری و آدرس nnjj.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان